Zarówno w sklepach stacjonarnych Grupy LEGO, jak i na oficjalnej stronie duńskiej marki można skorzystać z usługi "Pick a Brick", polegającej na zakupie pojedynczych klocków. Jak to wygląda w praktyce i czy jest opłacalne?
Pick a Brick, czyli wybór klocków na sztuki
Możliwość kupowania pojedynczych elementów dla niektórych fanów klocków LEGO® jest równie ważna jak dostępność zestawów (albo nawet ważniejsza). Elementy kupowane na sztuki pozwalają na uzupełnienie zgubionych klocków lub realizację dowolnych klockowych pomysłów.
Zakupić poszczególne elementy LEGO® można w różnych miejscach, takich jak doskonale znany Bricklink (poradnik) lub Allegro. Jednym z nich jest również "Pick a Brick" stanowiący sposób na zakupy wprost od duńskiego producenta. Pick a Brick funkcjonuje zarówno w Internecie, jak i w firmowych sklepach, jednak zakupy dokonywane online i offline dość znacznie się różnią.
Pick a Brick w sklepach stacjonarnych
Tradycyjne zakupy w ramach Pick a Brick zrealizujemy w sklepach gdzie mamy długą, charakterystyczną ścianę z pojemnikami, w której są umieszczone pojemniki z różnymi klockami. Klient może wziąć w swoje ręce mały lub duży kubek i wypełnić go elementami według własnego uznania.
Opłata nie jest zależna od ilości, rodzajów ani kolorów klocków – płacimy za kubek (zamknięty pokrywką) – mniejszy kosztuje 49,99 zł, a większy 89,99 zł. Im więcej elementów uda nam się w nim zmieścić, tym zakup jest korzystniejszy. Asortyment dostępnych klocków co jakiś czas może się zmieniać.
Dostępna ilość elementów to jednak największa wada tego rozwiązania – ze względów logistycznych nie jest możliwe zmieszczenie w sklepach stacjonarnych nawet 5% wszystkich typów produkowanych klocków.
Zakupy Pick a Brick dokonywane w Internecie
Wystarczy przejść na stronę usługi Pick a Brick i przeglądać dostępne klocki. Jest ich całkiem "sporo" – w katalogu na dzień pisania artykułu są dokładnie 12 824 pozycje. Znalezienie określonych elementów ułatwiają filtry (typy elementów i kolory – podawane w języku angielskim).
Koniecznie trzeba wspomnieć o oznaczeniu "najczęściej kupowane" znajdującym się na niektórych elementach (jeden z filtrów także umożliwia pokazywanie wyłącznie takich klocków). Stanowią one około 12% wszystkich dostępnych klocków. Są wysyłane nieco szybciej (z magazynu w Polsce, zwykle dostawa trwa 6 dni roboczych, maksymalnie 15 dni), natomiast pozostałe elementy są wysyłane z Danii (czas dostawy to zwykle 11-15 dni roboczych, może to być maksymalnie 28 dni roboczych).
Zamówienia z kategorii "Najczęściej kupowane" i "standardowej" są wysyłane oddzielnie. Koszt wysyłki dla każdej grupy to 25 zł. Dostawa będzie darmowa jeśli wartość koszyka osiągnie minimum 200 złotych (na tą sumę mogą składać się elementy z obu kategorii).
Jeszcze jedna ważna kwestia dotyczy tzw. opłaty serwisowej. Jeżeli wartość koszyka wynosi poniżej 53 zł doliczana jest dodatkowa opłata – w przypadku gdy są w nim tylko elementy "najczęściej kupowane" wynosi 13,50 zł, a dla "standardowych" klocków jest dwa razy wyższa (27 zł). Oczywiście zamówienia od 53 zł nie mają doliczanej opłaty serwisowej.
Czy zakupy z "Pick a Brick" są opłacalne?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie – wiele zależy od tego jakie elementy są kupowane. Na pewności w przypadku dużych, standardowych klocków ten sposób (przede wszystkim w sklepach stacjonarnych) jest nieopłacalny, natomiast gdy zmieścimy w "kubełku" dużo drobnych i nie najtańszych elementów może być to korzystne. Warto porównać cenę poszukiwanych klocków w kilku źródłach i na tej podstawie zdecydować gdzie zrobić zakupy.